RECENZIA: George R. R. Martin - Rytier Siedmich Kráľovstiev

Žáner: Fantasy
Vydavateľstvo: Tatran
Počet strán: 332 strán
Väzba: pevná s prebalom
Originálny názov: A Knight of the Seven Kingdoms

Rytier siedmich kráľovstiev, ser Dunkan, vyrastal ako bezprizorná sirota v Kráľovskom prístave, kým sa ho neujal potulný rytier Arlan z Mincostromu. Bol mu otcom i učiteľom, vštepil mu rytiersky kódex, zmysel pre česť a spravodlivosť i bojové umenie rytierov. Po jeho smrti Dunkan zdedil meč a tri kone, no najmä ctižiadosť presláviť sa ako najlepší z rytierov. George Martin umiestnil príbeh do dávnoveku, keď v Západnej zemi už dvesto rokov vládli potomkovia Aegona Dobyvateľa, ktorí zjednotili Sedem kráľovstiev a ukuli Železný trón. Aegon Piaty uznal právo na trón aj svojmu ľavobočkovi Daemonovi. Ten sa vzbúril proti svojmu nevlastnému bratovi. Jeho povstanie bolo potlačené na Červenom poli, no rozdelilo celú ríšu na dva tábory. Nepredvídateľný a napínavý príbeh mapuje storočie pred udalosťami v Hrách o tróny. Znovu sa stretávame s mocnými, nám už známymi rodmi, tentoraz však nezdieľame intrigy mocných, ale sledujeme dobrodružstvá potulných rytierov a ich panošov. Osobitý štýl autora, drobnokresba charakterov, intrigy a závisť či rytierske súboje nám nedovolia pustiť knihu z ruky.

Za poskytnutie výtlačku ďakujem kníhkupectvu Panta Rhei

Rytier Siedmich Kráľovstiev. Tak po tejto knihe som sa vrhla ako na teplé rožky. Keď som po prvý krát videl, že od Goerga R.R. Martina bude preložená ďalšia kniha, tak som pomaly odrátavala dni, kedy bude konečne na pultoch kníhkupectiev. S pokojom môžem hrdo prehlásiť, že na knihách od tohto skvelého spisovateľa som závislá a keby vydal návod na použitie tak si ho s radosťou prečítam. Najskôr sa to začalo seriálom Game of Thrones a až neskôr som podľahla jeho knihám. V poličkách sa mi hromadia jeho knihy, Pop postavičky a v skrini tričká s motívom GoT (mám ich už 6 a ešte som neskončila). Tomuto autorovi som verná a viem, že ma nedokáže sklamať.

Jeho štýl písania je priam fantastický, rovnako ako aj jeho knihy. Kniha je písaná v tretej osobe - čo mne osobne takto písaná kniha najviac vyhovuje, perfektné postavy, skvelé prostredie, skvelé dialógy, opisy vďaka ktorým si vieme všetko predstaviť. No jednoducho žiadna chybička krásy. Autor má nesmiernu fantáziu, ktorá zrejme nepozná také niečo ako dno, a preto má vždy čo ponúknuť.

Tentokrát sme sa nezamotali do intríg, ktoré sa odohrávajú v knihách Game of Thrones. Tento príbeh sa odohráva približne 100 rokov pred udalosťami GoT, kedy na tróne sedí rod Targaryenov. A práve členovia tohto rodu sa nám objavia aj v príbehu, čo ma veľmi potešilo, pretože ich história je pre mňa fascinujúca.

Našou hlavnou postavou je Dunk, alebo aj Ser Duncan Urastený. Dunk pochádzal z Blchavej diery, kde ho našiel  potulný rytier Arlan z Mincostromu. Ten ho naučil ako byť správnym a pravým rytierom, vštepoval mu čestnosť, spravodlivosť a aj umenie boja.
Príbeh sa začína smrťou Arlana z Mincostromu, ktorého Dunk pochováva. Ako je spomínané v anotácií jediné čo Dunkovi ostalo bol meč, starý štíť a tri kone a jeho ctižiadostivosť niečo dokázať. A tak sa vyhral sa svojim cieľom, avšak osud mu do cesty priplietol jedno malé, drzé chlapčisko,- Ega ktoré som si veľmi obľúbila. Pretože ten jeho podrezaný jazyk, svojhlavosť bola skvelá. Celú knihu to oživilo a veľakrát mi to prinieslo úsmev na tvár. Lenže Eg nie je žiadna sirota, ktorá sa ponúkla že bude Dunkovi robiť panoša, keďže žiadneho nemal. Po určitých udalostiach (nebudem prezrádzať) sa nakoniec spolu vydajú naprieč krajinou, aby ponúkol Dunk svoje služby potulného rytiera a tu sa nám to všetko začína poriadne rozbiehať.

Knihu som doslova hltala, stranu za stranou a nevedela sa dočkať ako sa to všetko skončí, aké nové informácie sa dozviem z histórie rodu Targarienov, o vojne medzi Čiernym a Červeným drakom, no proste všetko. A nebola to len túžba po informáciach, ale aj celkový dej knihy, pretože vždy sa tam niečo odohrávalo, takže sa nemohlo stať, že by som sa pri jej čítaní začala nudiť. A ku všetkému, v knihe sa nachádzali obrázky, ktoré som nesmierne ocenila. Celá kniha je plná ilustrácií, ktoré sú spojené s dejom.

Takže na záver len toľko z mojej strany, že ak ste rovnaký maniaci na GoT tak určite si túto knihu prečítajte, pretože nebudete ľutovať. Ja môžem knihu len a len všetkými piatimi odporúča
ť. Takže kto ju ešte nečítal šup šup to rýchlo napraviť.