RECENZIA: Nina Willner - 40 jesení

Žáner: Historické, skutočný príbeh
Vydavateľstvo: Motýľ
Počet strán: 384 strán
Originálny názov: Forty Autumns
 V tomto dojemnom príbehu sa skrýva skutočný život piatich žien – rodiny, ktorá bola viac ako štyridsať rokov rozdelená železnou oponou.
 Keď mala Hanna dvadsať rokov, utiekla z východného Nemecka do západného, lenže cena za slobodu bola privysoká. Zanechala tam svojich rodičov, osem súrodencov a svoj milovaný domov.
O mnoho rokov neskôr sa Hannina dcéra, Nina Willner, vďaka svojej nevšednej práci vojnovej dôstojníčky ocitá vo východnom Nemecku, na mieste vzdialenom iba kúsok od jej nemeckej rodiny – od starkej, tety Heidi a sesternice Corduly, ktorá je v tom čase členkou olympijského tímu východného Nemecka. Čitateľ sa vďaka autorkinmu pútavému rozprávaniu dostane hlboko do tohto pochmúrneho a hrôzostrašného obdobia, ktoré rozdelilo mesto a krajinu a desí nás dodnes.
40 jesení je intímny a veľmi krásne napísaný príbeh o odvahe, trpezlivosti a láske piatich žien, o ich nezlomnej vôli, ktorá im umožnila bojovať o to, na čom záleží najviac – o šťastie vlastnej rodiny.

Za poskytnutie výtlačku ďakujem vydavateľstvu Motýľ

Párkrát som už písala že mám veľmi rada knihy, ktoré zobrazujú situáciu počas vojny - či už tej prvej alebo druhej svetovej. Avšak tentokrát som mala možnosť oboznámiť sa so situáciou ako to vyzeralo v Európe po druhej svetovej vojne. Konkrétne ako to bolo v Nemecku, ktoré sa po vojne rozdelilo.
     40 jesení som si už po pár stranách zamilovala. Kniha sa skvelo čítala a bola plná zaujímavých informácií a faktov. Zo začiatku knihy som mala chaos v postavách, pretože stále pribúdali nové a postavy a chvíľu mi trvalo kým som si ich všetky zatriedila, ale autorka s týmto asi rátala, pretože na začiatku knihy sa nachádza prehľadný rodokmeň rodiny, o ktorej je táto kniha. Taktiež na začiatku knihy sa nachádza časové os, na ktorej sú zaznačené dôležité udalosti, ktoré sa udiali v rodine a aj v krajine alebo vo svete.      Autorka Nina Willner nám zobrazuje príbeh o svojich rodičoch, starých rodičoch a aj prastarých rodičov a zobrazuje ako sa vyrovnali so životom vo Východnom Berlíne. Ako som už písala kniha sa veľmi dobre čítala a ani neviem ako 370 strán bolo prečítaných raz dva. V knihe sa nachádzali dva pohľady, prvý sa vždy zameriaval na rodinu a ich príbeh adruhý nám vždyukázal, že na pozadí čoho sa to všetko odohrávalo.
     Písať o nejakej hlavnej postave by sa až tak úplne nedalo, ale určite významnou postavou bola práve Hanna, ktorej sa nejakým zázrakom podarilo ujsť z Východného Berlína, ktorý bol pod ruskou vládou do Západného Berlína, kde situácia bola úplne iná ako vo Východnom Berlíne. Bolo tam dostatok všetkého, či už jedla, nábytku, šiat... Proste všetkého. Príbeh sa zameral na Hannu od jej malička, cez dospievanie až do čias kedy ona sama bola matkou. Vďaka jej odvahe sme mali možnosť sledovať tie dva kontrasty medzi svetom keď sa jej podarilo ujsť do Západneho Berlína. Sledovať ako pôsobila cenzúra, koľkokrát listy prišli otvorené, alebo neprišli vôbec. Alebo ako sa záhadne strácali balíčky...
     Bolo veľmi zaujímave sledovať ten rozdiel vo svete. To ako museli ľudia v ruskej časti Nemecka. Ako sa zrazu zo dňa na deň zmenili školské osnovy, ako učitelia sa zrazu museli učiť niečo čomu sami neverili, ale keby vyslovili nesúhlas doplatili by na to a tak im neostávalo nič iné len si na všetky tie zmeny zvyknúť a nielen učitelia ale všetci občania. Príbeh ukazoval ako sa ľudia postupne zmierovali so svojím ťažkým osudom, ako postupne strácali kamarátov, pred ktorými sa báli čokoľvek povedať, pretože by to mohli byť donášači, ako poslušne odovzdali svoje pozemky....
     Príbeh bol plný emócií, či už tých veselých alebo smutných. Ale určite o emócie nebola núdza, to môžem zaručiť. Veľmi milo som bola potešená, keď som zistila, že kniha sa nezameriava len na nejaké krátke časové obdobie napr. na 5 rokov, ale zobrazuje nám hneď niekoľko desaťročí. A druhá vec, ktorá ma veľmi potešila bola, keď som zistila že v knihe sa nachádza veľa rodinných fotografií, takže ste si vedeli presne predstaviť o kom je celý pútavý príbeh.
     Ak máte radi aj vážnejšiu literatúru, tak si myslím, že táto by nemala chýbať medzi vašimi knihami. Alebo minimálne aspoň si ju prečítať.